Förkylning och bröllopsfest

Idag skulle jag egentligen ha jobbat min första dag efter semestern men så blev det inte. Nä, jag blev sjuk i lördags eftermiddag och igår var jag riktigt hängig med ont i halsen, snuva, huvudvärk, feber och värk i kroppen. Det är inget roligt alls och hela den soliga söndagen gick åt till att vila :( Av den anledningen är jag hemma idag också, eftersom jag inte kände mig helt kry i morse när klockan ringde. Jag somnade om och när jag vaknade så kände jag mig mycket bättre. Skönt! :)

I mitt förra inlägg så lovade jag att skriva lite mer om bröllopsfesten och här kommer det. Efter att vi sagt ja till varandra och de övriga formaliteterna var över så klev vi av båten för att ta emot gratulationer från gammal som ung. Roligast var nog att träffa de som inte blivit inbjudna på festen, de som bara kom till vigseln. Nån jobbarkompis, släktingar till Jonas och gemensamma kompisar till mig och Jonas. Alla grattade och det slängdes en hel del ris (som dök rakt ned i min urringning så att det rasade ned en halv silo när jag tog av mig klänningen, men det är en annan historia).

Efter gratulationerna var klara så klev vi i familjen på Svanen för att åka en tur och njuta lite av utsikten från båten och smaska lite tilltugg. Det delades ut en bingo om brudparet som enligt mig var ganska klurig. Det var ingen som hade alla rätt, men det hade inte jag haft heller! :)

När vi kom tillbaka in till kaj med båten igen så gick vårt sällskap före oss upp till restaurangen och vi stannade kvar på båten för att ta lite kompletterande foton. Det regnade ju stundtals ganska kraftigt i stadsparken så det var skönt att få lite kort med vackert väder. Det finns fina miljöer på Almenäs så vi fick med såväl båten, stranden, bryggan som en bro. Jag längtar efter Sofias kort! :)

När vi fotograferat klart så var det dags för att möta upp vårt sällskap på restaurangen och skåla för oss som brudpar. Eftersom vårt tema gick i laxrosa och grått så hade vi givetvis rosa champange 😉 Tiden gick fort och det var dags att sätta sig till bords för att inta förrätten.

Mina fina familj!  (med rosa champange ;))

Så här såg vår meny ut:

Förrätt: Tunnbrödskorg med en syrlig kräftröra, sallad på ruccola, spenat och körsbärstomater

Huvudrätt: Grillad ryggbiff med madeirasås och honungsrostade rotfrukter, till detta serveras potatis- och västerbottenpuré.

Efterrätt: Kaffe och bröllopstårta

Under middagen så hölls en faslig massa tal, alla helt unika och väldigt personliga. Jag lyckades hålla mig från några större gråtattacker. Det är inte varje dag som ens nära och kära håller tal till en och det kändes väldigt bra! Roande och stundtals väldigt rörande! Min pappa höll ett väldigt vackert tal till mig och Jonas och då var det svårt att hålla tårarna tillbaka! :)

Kvällens överraskning bestod i att vår sångare och tillika kock Ulrik Arthurén kom in för att tacka för kvällen och helt plötsligt river av en låt till. Låten kom att bli Unchained Melody från filmen Ghost, en helt fantastisk låt! Jag rös när han sjöng den, det är något speciellt med livemusik! :)

Vår bröllopsnatt tillbringade vi på Landvetter hotell eftersom vi skulle vidare till Estland dagen efter. Vi hade fått champange och jordgubbar på rummet eftersom det var vår bröllopsnatt, men vi kände nog båda att det räckte med det vi intagit under kvällen. Morgonen förflöt i ett lugnt tempo, vi var pigga och fräscha morgonen efter och kunde såväl äta frukost som vila en stund innan det var dags att gå ned till vårt flyg.

Resan i sig får nog bli ett eget inlägg tror jag, om det är så att ni ska orka läsa alltihop. Nu är det dags för mig att samla lite krafter att hänga lite tvätt :)

2 thoughts on “Förkylning och bröllopsfest

1. Kicki says:

Åh, vad det låter underbart.
    Minns min egen dag med fjärilar i magen, fortfarande! Det är verkligen en dag man lever på i resten av livet! 😀